Опис начальної дисципліни ВВ2.2.5

Етнологія та етнопсихологія

назва дисципліни

Загальні характеристики дисципліни

Навчальне навантаження з дисципліни

Методи навчання і форми контролю

Галузь знань 0203 – гуманітарні науки

(шифр, назва) .

Кількість кредитів - 3

Методи навчання

Лекції із застосуванням схем, картографічних матеріалів і плакатів

Семінарські заняття, творчі завдання, дискусії, самостійна домашня робота

Спеціальність історія

(код, назва)

Загальна кількість годин - 90

Денна

Заочна

Освітній рівень бакалавр

(бакалавр/магістр)

Лекції:

14

 

Семінарські (практичні) заняття:

Статус дисципліни Вибіркова (Нормативна/вибіркова)

14

 

Лабораторні заняття:

Форми поточного контролю

Модульні контрольні роботи, колоквіум

Рік вивчення дисципліни за навчальним планом 4

   

Індивідуальна робота:

Семестр VІІІ

   

Самостійна робота:

Тижневе навантаження (год.)

$1-  аудиторне: 4 год.

$1-  самостійна робота 9 год.

62

 

Форма підсумкового контролю

Екзамен (письмовий)

Співвідношення аудиторних годин і годин СРС:

Мова навчання - українська

1/3

 

Передумови навчання українська етнографія та фольклористика, всесвітня історія

Мета і завдання навчальної дисципліни – ознайомити студентів з основними поняттями, розділами і проблемами етнопсихології, підготувати їх до професійної діяльності в умовах інтенсифікації міжетнічної взаємодії і зростання міжетнічної напруженості. Студент повинен отримати базові уявлення про основні поняття етнопсихології, історію формування і логіку розвитку даної науки, познайомитися з її теоретичними підходами і практичними методами роботи, що дозволяють діагностувати, прогнозувати і піддавати корекції міжетнічні відносини.

Програма навчальної дисципліни: Предмет і завдання етнопсихології. Психологічна характеристика етнічних спільнот. Структура і особливості етнопсихологічних феноменів. Психологічна специфіка етнічних конфліктів.

Бібліографія: 1. Тиводар М.П. Етнологія. – Ужгород, 1998. – 624 с. 2. Льовочкіна А. М. Етнопсихологія: Навч. посіб. – К.: МАУП, 2002. 3. Хрящевська Л.М. Загальна та українська етнологія. – Миколаїв, 2012. – 119 с.

Методичне забезпечення: Протягом лекцій студентам роздаються конспекти лекцій з актуальної тематики, демонструються схеми, картографічні матеріали і плакати.

Реєстрація на навчальну дисципліну(для дисциплін за вибором)

Зауваження: Необхідні загальні знання історії, історії української культури.

Лектор:Телегуз Андрій Володимирович, доцент, кандидат історичних наук

Факультет: Історичної освіти.

Адреса: м.Київ, вул.Пирогова, 9, телефон: 239-30-91, факс.

Опис начальної дисципліни ___ВВ2.2.6

Шифр

Етногенез та етнічна історія українців

назва дисципліни

Загальні характеристики дисципліни

Навчальне навантаження з дисципліни

Методи навчання і форми контролю

Галузь знань (шифр, назва) 0203 гуманітарні науки

Кількість кредитів -3

Методи навчання

Лекції з застосуванням наочності, картографічних матеріалів, схем і плакатів, семінарські заняття, творчі завдання, дискусії, самостійна домашня робота

Спеціальність (код, назва) 6.020302 Історія

Загальна кількість годин -90

Денна

Заочна

Освітній рівень (бакалавр/магістр)

бакалавр

Лекції:

14

 

Семінарські (практичні) заняття:

Статус дисципліни (Нормативна/вибіркова)

вибіркова

14

 

Лабораторні заняття:

Форми поточного контролю

Модульні контрольні роботи, тести

Рік вивчення дисципліни за навчальним планом 4 (2018)

-

-

Індивідуальна робота:

Семестр VІІІ

   

Самостійна робота:

Тижневе навантаження (год.)

$1-       аудиторне:4

$1-       самостійна робота: 8

60

 

Форма підсумкового контролю

Залік

(усний)

Співвідношення аудиторних годин і годин СРС:

Мова навчання - українська

1/2

 

Передумови навчання: історія України, етнологія народів світу, українська етнографія та фольклористика, етногеографія та етносоціологія України

Мета і завдання навчальної дисципліни: сформувати у студентів цілісне бачення етнічної історії України через призму досягнень сучасної етнологічної науки, наукових концепцій та найбільш авторитетних наукових гіпотез щодо особливостей протікання природно-кліматичних, етно-генетичних, господарсько-культурних, соціальних та мовних процесів, дати базові уявлення про формування мисливських суспільств в добу палеоліту та мезоліту, перші етнічні спільноти (праетнічні спільноти), етнічне і етнокультурне розмаїття в етнічній історії України, вплив природно-кліматичних процесів на етно-генетичні, господарсько-культурні, соціальні й мовні процеси на території України, з позицій новітніх досягнень етнологічної науки, соціальної та культурної антропології.

Програма навчальної дисципліни: Етногенетичні процеси на сучасній території України в період верхнього (пізнього) палеоліту до ХV ст. Первинне заселення території України. Становлення, устрій та соціальна структура мисливських суспільств прильодовикової Європи. Мезолітичні праетнічні спільноти на сучасній території України. Суспільства лісових мисливців мезоліту. Неоліт України і його природно-кліматичні, господарсько-культурні та соціальні передумови з позицій сучасної етнологічної науки. Індоєвропейці в стародавній історії України та розселення індоєвропейських народів. Етно-генетичні, господарсько-культурні та мовні процеси на українській території в добу заліза. Слов’яногенез, його компоненти і передумови та місце в етнічній історії України.

Бібліографія: 1.Авдеев В.Б. Метафизическая антропология. – М., 2002; 2.Балушок В. Українська етнічна спільнота: етногенез, історія, етнонімія. – Біла Церква, 2008.; 3.Залізняк Л. Стародавня історія України. – К., 2012; 4.Чернега П.М., Лущай В.І., Телегуз А.В. Концепція етногенезу українців: новітній етнологічний погляд на проблему//Україна в етнокультурному вимірі століть. Збірник наукових праць. Вип. 2 / Ред. Чернега П.М. – К., 2012.

Методичне забезпечення: програма дисципліни, картографічні матеріали, схеми, плакати.

Реєстрація на навчальну дисципліну(для дисциплін за вибором)

Зауваження: необхідне знання історії України, етнології народів світу, української етнографії.

Лектор:Лущай Володимир Іванович, доцент, кандидат історичних наук.

Факультет: історичної освіти.

Адреса: м.Київ, вул.Пирогова, 9, телефон: 239-30-91, факс.

Опис

навчальної дисципліни

Історична краєзнавство

Загальна характеристика дисципліни

Навчальне навантаження з дисципліни

Методи навчання і форми контролю

Галузь знань 01– Освіта

Кількість кредитів - 3

Методи навчання – лекції, практичні, самостійна робота

Спеціальність 014 Історія та середня

Загальна кількість годин

Денна

Заочна

Освітній рівень бакалавр

Лекції

14

 

Статус дисципліни

Семінарські (практичні заняття)

14

 

Рік вивчання дисципліни за навчальним планом (2017)

Лабораторні

Форми

поточного контролю –

модульні контрольні роботи, тестові завдання;

Семестр - 8

Індивідуальні

Тижневе навантаження (год.)

$1-          аудиторне – 2 год.

$1-          самостійна робота – 4 год.

Форми підсумкового контролю – екзамен

Мова навчання - українська

Самостійна робота

Передумови навчання -

62

 

Співвідношення аудиторних годин і годин СРС

1/2

 
           

Мета і завдання навчальної дисципліни – сформувати у студентів цілісне уявлення про історичне краєзнавство як інструмент формування історичної свідомості, розкрити потенціал дисципліни для виявлення, збереження і широкого використання історико-культурної спадщини. Особлива увага приділяється формуванню у студентів навичок вести дослідницьку і пошукову роботу з історичного краєзнавства..

Програма навчальної дисципліни: Після вивчення курсу студенти повинні знати: актуальні напрямки історико-краєзнавчої проблематики, понятійний апарат і методику дослідження, історію розвитку краєзнавства Київщини та краєзнавців-дослідників і організаторів краєзнавчого руху, еталонні археологічні пам'ятки Київщини, узагальнюючі публікації та джерела з історії краю, особливості архітектури, етнічну історію та її відображення в пам'ятках матеріальної та духовної культури.

Бібліографія: 1) Акуленко В. Охорона памяток культури в України: 1917-1990 рр. - Київ, 1991 2) Ашурков В., Коцюба Д., Матюшин Г. Историческоекраеведение. - М., 1980 3) Богданова В. Забезпечення історичного краєзнавства бібліотечно-інформаійними ресурсами — К., 1994 4) Історія України в особах. Давньоруська держава. – К., 1996. 5) Данилюк Ю. Український комітет краєзнавства та його діяльність – К., 1989. 6) Куделко С., Посохов С. Історичне краєзнавство в контексті сучасних тенденцій розвитку науки та суспільства//Краєзнавство,1995 № 1. 7) Очеретянко В. Здобутки і втрати українського краєзнавства в 20-30-х рр. ХХ ст. – К., 1998. 7) Сарбей В. Перваяпопыткаорганизациисистемныхисторико-краеведческихисследований в Украине – К., 1991. 8) Теодорович А. Діяльність українського комітету краєзнавства (УКК в добу українізації) – К., 1999.10) Тит Геврик Втрачені архітектурні памятки Києва – К., 1991. 11) Тронько П. Краєзнавство у відродженні історичної памяті багатовікових традицій українського народу – К., 1995. 12) Шмидт С. “Золотоедесятилетие” советскогокраеведения. - М., 1990

Методичне забезпечення: під час лекцій та семінарських занять студенти отримують методичні матеріали, їм демонструються, мультимедійні презентації.

Реєстрація на навчальну дисципліну (для дисциплін за вибором)

Зауваження: необхідні загальні знання з вітчизняної та всесвітньої історії, спеціальних історичних дисциплін, культури, філософії.

Факультет: історичної освіти.

Адреса: Київ, вул.. Освіти, 6, тел.. 249-62-12.

Опис

навчальної дисципліни

Історичне джерелознавство

Загальна характеристика дисципліни

Навчальне навантаження з дисципліни

Методи навчання і форми контролю

Галузь знань 01– Освіта

Кількість кредитів - 3

Методи навчання –

Лекції, семінари, колоквіуми в групах, навчальні екскурсії до музеїв, самостійна робота на основі підручників, посібників, конспектів, електронних ресурсів мережі Internet.

Спеціальність 014 Історія та середня освіта

Загальна кількість годин

Денна

Заочна

Освітній рівень бакалавр

Лекції

14

 

Статус дисципліни

Семінарські (практичні заняття)

14

 

Рік вивчання дисципліни за навчальним планом (2017)

Лабораторні

Форми

поточного контролю –

модульні контрольні роботи, тестові завдання;

Семестр - 8

Індивідуальні

Тижневе навантаження (год.)

$1-          аудиторне – 2 год.

$1-          самостійна робота –4 год.

Форми підсумкового контролю – екзамен

Мова навчання - українська

Самостійна робота

Передумови навчання -

Здатність оцінювати результати джерелознавчого дослідження та робити обґрунтовані висновки щодо їхньої автентичності, вірогідності та наукової значимості.

62

 

Співвідношення аудиторних годин і годин СРС

1/2

 
           

Мета і завдання навчальної дисципліни –Здатність продемонструвати знання предмету та методологічних основ історичного джерелознавства, його завдань та функцій,основних етапів його розвитку,джерелознавчої термінології.

Здатність продемонструвати знання структури джерелознавства, розуміння його місця в системі історичної науки; знання основних компонентів історичного джерелознавства, а також місця і ролі спеціальних історичних дисциплін в його структурі.

Здатність продемонструвати знання і розуміння поняття історичне джерело, етапів його існування, об’єктивно-суб’єктивної природи джерела; розуміння понять джерельна інформація та джерельна база історичних досліджень.

Здатність продемонструвати знання поняття класифікації джерел, розуміння класифікаційних ознак і критеріїв класифікації джерел; знання основних схем і моделей класифікації джерел, особливостей класифікації писемних джерел загалом та з історії України зокрема.

Здатність продемонструвати знання основних етапів роботи з історичними джерелами, методики пошуку та виявлення джерел, їх дослідження.

Програма навчальної дисципліни: Програма розроблена згідно сучасних вимог

вищої історичної освіти у та з опором на теоретичні й прикладні розробки вітчизняних і зарубіжних істориків-джерелознавців, фахівців у галузі теорії і методології історичного джерелознавства та джерелознавства історії України.Програмні компоненти:Навчальна. Рівень індивідуальної навчально-пізнавальної діяльності, що відповідає системі принципів, цінностей та методів пізнання

Когнітивна. Формування цілісного уявлення про   джерелознавство як спеціальну галузь історичної науки, його еволюцію та перспективи розвитку в Україні та світі.

Мисленнєва. Формування логічного та гнучкого мислення із застосуванням джерелознавчих знань і компетентностей у широкому фаховому діапазоні та у повсякденному житті.

Комунікативна. Здатність до ефективного комунікування в процесі вивчення історичного джерелознавства та до представлення складної комплексної інформації у стислій формі усно та письмово, використовуючи інформаційно-комунікаційні технології та спеціальну джерелознавчу термінологію.

Бібліографія: Антонович В.Б. Курс лекцій з джерелознавства 1880-1881 // Історія України в університетських лекціях. – К., 1995. – Вип. 1.

Архівознавство. Підручник. – К., 1998.

Багалій Д.І. Нарис української історіографії. Т. 1. – Вип. 2. Джерелознавство. – Харків, 1925.

Методичне забезпечення:під час лекцій та семінарських занять студенти отримують методичні матеріали, їм демонструються структурно-логічні схеми, мультимедійні презентації.

Реєстрація на навчальну дисципліну (для дисциплін за вибором)

Зауваження: необхідні загальні знання з вітчизняної та всесвітньої історії, культури.

Факультет: історичної освіти.

Адреса: Київ, вул.. Освіти, 6, тел.. 249-62-12.

Опис навчальної дисципліни __________

Сучасна історія України

 

Загальні характеристики дисципліни

Навчальне навантаження з дисципліни

Методи навчання і форми контролю

Галузь знань: 0203 – гуманітарні науки

Кількість кредитів – 3 ЄКТС

Методи навчання:

$1-          Лекції із застосуванням картографічних матеріалів та відеоматеріалів.

$1-          Семінарські заняття.

Спеціальність: 6.020302 «Історія»

Загальна кількість годин - 90

Денна

Заочна

Освітній рівень: бакалавр

Лекції:

14 год.

8 год.

Семінарські (практичні) заняття:

Статус дисципліни: вибіркова, дисципліна ІІ циклу

14 год.

4 год.

Форми поточного контролю:

$1-          усна перевірка

$1-          контрольні роботи

$1-          тестування

Лабораторні заняття:

Рік вивчення дисципліни за навчальним планом – 4

-

-

Індивідуальна робота:

Семестр: VІІІ

-

-

Самостійна робота:

Тижневе навантаження (год.)

$1-      Аудиторне: 4 год.

$1-      Самостійна робота: 8 год.

62 год.

78 год.

Форма підсумкового контролю

Екзамен - письмовий

Співвідношення аудиторних годин і годин СРС:

Мова навчання - українська

1/2

(28/62)

1/7

(12/78)

Передумови навчання – історія України ХХ – початку ХХІ ст.

         

Мета і завдання навчальної дисципліниє забезпечення цілісного системного аналізу суспільно-політичних процесів та нових тенденцій політичного розвитку України у новітній період.

Програма навчальної дисципліни:Україна на шляху до незалежності (1985 – 1991 рр.) Політичний досвід самостійного розвитку України (1991 – 2009 рр.). Суспільна динаміка та опозиційність. Особливості зовнішньополітичного вектору України (2010 – 2018 рр.).

Бібліографія:

$11.    Гайдуцький П.І Незабутні реформи в Україні 1991 – 2017. – К., 2017. – 852 с.

$12.    Гай-Нижник П.П. Росія проти України (1990 – 2016 рр.): від політики шантажу і примусу до війни на поглинання та спроби знищення. – К. 2017. – 331 с.          

$13.    Історія України та її державності. Курс лекції. – Львів, 2009 . – 476 с.

$14.    Кондратюк К., Сухий О. Сучасна національна історіографія новітньої історії України 1914 – 2009 рік. Навчальний посібник. – Львів, 2010.

$15.    Снайдер Т. Українська історія, російська політика, європейське майбутнє. – К., 2014 . – 225 с.

$16.    Україна: Політична історія. ХХ – поч. ХХІ ст. – К., 2009. – 594 с.

Методичне забезпечення: Типова програма «Сучасна історія України», робоча програма, комплект навчально-методичних матеріалів «Сучасна історія України».

Реєстрація на навчальну дисципліну (для дисципліни за вибором):

Зауваження: (примітки-особливості курсу): Зосередження уваги студентів на опрацюванні наукових статей та монографій.

Лектор: кандидат історичних наук, доцент Двірна Катерина Петрівна

Факультет: факультет історичної освіти

Адреса: м. Київ, вул. Освіти 6, телефон: 244-09-09

 

Опис

навчальної дисципліни

Генеалогія

Загальна характеристика дисципліни

Навчальне навантаження з дисципліни

Методи навчання і форми контролю

Галузь знань – 03 Гуманітарні науки

Кількість кредитів - 3

Методи навчання –

пояснювально-ілюстративний метод, метод проблемного викладення;   частково-пошуковий, або евристичний метод; дискусія; дослідницький метод

Спеціальність 032 Історія та археологія

Загальна кількість годин 90

Денна

Заочна

Освітній рівень бакалавр

Лекції

18

 

Статус дисципліни

Семінарські (практичні заняття)

16

 

Рік вивчання дисципліни за навчальним планом (2017)

Лабораторні

Форми

поточного контролю –

модульні контрольні роботи, тестові завдання, захист мультимедійних презентацій

Семестр -5

Індивідуальні

Тижневе навантаження (год.)

$1-          аудиторне – 2 год.

$1-          самостійна робота – 2 год.

Форми підсумкового контролю –   екзамен

Мова навчання - українська

Самостійна робота

Передумови навчання -

Історія України, історія стародавнього світу, історія середніх віків, історія культури, філософія. соціальна історія, геральдика, сфрагістика, біографістика

56

 

Співвідношення аудиторних годин і годин СРС

   
           

Мета і завдання навчальної дисципліни – створення цілісного уявлення про теоретичні та методичні проблемам генеалогії, вивчення сучасного стану та перспектив розвитку генеалогічних досліджень в Україні та світі. Особливу увагу звернуто на набуття студентів базових навичок самостійних генеалогічних досліджень і реконструкцій родоводу. Все це в сукупності, окрім суто інтелектуальної функції, формує важливі імперативи молодого громадянина, в тому числі бажання визначити місце своєї сім'ї в історії, почуття відповідальності, щоб зберегти минуле для майбутніх поколінь та почуття самодостатності й громадянської гідності. Студентам пропонуються навчальні теми в яких розкриваються особливості опрацювання генеалогічних джерел, історіографії та практики генеалогічних досліджень.

Програма навчальної дисципліни: Після вивчення курсу студенти повинні знати:предмет і об'єкт генеалогії,теоретичні і методичні проблеми генеалогічних досліджень, генеалогічні розвідки, джерела генеалогічних досліджень, походження родинних зв'язків історичних осіб, родин і сімей в їх історичному розвитку, основні етапи еволюції сім’ї та інших форм родинної організації в історії, їхній вплив на політичне та соціокультурне життя, виявлення в них світоглядних засад, господарського укладу та соціальних зв’язків минулих епох.

Бібліографія:  1) Томазов В. В. Генеалогія історична // Енциклопедія історії України: у 10т./ редкол.: В.А.Смолій (голова) та ін.; Інститут історії України НАН України.— К.: Наук. думка, 2004.— Т.2: Г—Д.— С.70. 2) Українська радянська енциклопедія.— 1-е видання.— Т.3.— Київ, 1962. 3) Л. Гайдай Історія України в особах, термінах, назвах і поняттях.— Луцьк: Вежа, 2000. 4) Т. Недосєкіна Український родовід як джерело вивчення історії України. Посібник із складання родоводу для вчителів, школярів та початківців.— Дніпропетровськ: Видавничий центр ДОУНБ, 2010.— 42с. 5) І. Завгородня. Культ предків // Український тиждень. — 4 березня 2011. — Вип. №9 (174). 6) Служинська З., Шамеко М., Генеалогія, ч. 1. Львів, 2000 р. 7) Томазов В. В., Родовід. Науково-методичний посібник. Київ, 2001 р.; 8) Томазов В. В. Становлення української генеалогії як наукової дисципліни. Початковий етап «Спеціальні історичні дисципліни: питання теорії та практики», 2001 р., ч. 1, № 6(7).

  • Методичне забезпечення: під час лекцій та семінарських занять студенти отримують методичні матеріали, їм демонструються структурно-логічні схеми, мультимедійні презентації.

Реєстрація на навчальну дисципліну (для дисциплін за вибором)

Зауваження: необхідні загальні знання з вітчизняної та всесвітньої історії, культури, філософії.

Факультет: історичної освіти.

Адреса: Київ, вул. Освіти, 6, тел.. 249-62-12.