Історія античної і середньовічної культури
Історія античної і середньовічної культури
Предметом вивчення навчальної дисципліни є вивчення духовної та
матеріальної культури, як виду діяльності, котра дає найповніше уявлення про
культурно-історичний процес і логіку формування духовних цінностей та
пріоритетів стародавнього світу та середньовіччя.
Розглядаючи культурні епохи й вершинні явища суспільної думки, які є
потужним фактором соціального розвитку, можна переконатися, що культурно-
історичний процес являє собою панораму висхідного розвитку духовності, а
власне культура є формою саморозвитку людини (її потреб, здібностей,
свободи – тобто її сутнісних сил). Людина розглядається як єдиний суб’єкт
культури, котрий створює життєве середовище для себе й формується під його
впливом. Людина є істотою творчою, саме вона перетворює навколишній світ
згідно із власними потребами.
Мета та завдання навчальної дисципліни.
- Метою викладання навчальної дисципліни «Історія античної та
середньовічної культури» є засвоєння студентами культурологічних питань
духовної спадщини минулого в якій чітко простежується боротьба двох
тенденцій релігійно-консервативної і культурно-прогресивної.
- Основними завданнями курсу є: розкриття діалектики розвитку
зарубіжної культури, історичної думки як єдиного процесу. В центрі уваги
виносяться теоретичні аспекти духовної та матеріальної культури,
концептуальні положення, які зумовлювали загальний рівень вивчення
конкретно-історичних проблем окремих етапів світової культури.
Міждисциплінарні зв’язки. Програма складена таким чином, щоб логічно
та гармонійно доповнити цикл гуманітарних предметів, що викладаються у
ВНЗ України. Навчальна дисципліна взаємопов’язана з такими дисциплінами як
всесвітня історія, історія української культури, історія мистецтва, спеціальні
історичні дисципліни, політологія, соціологія та ін.
Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:
1. Принципи класифікації культурної еволюції ті її основні етапи.
Ранні форми культури.
2. Культура стародавнього Сходу. Антична культура.
3. Культура Раннього та Високого Середньовіччя.
4. Етапи становлення та розвиток культури в епоху Пізнього
Середньовіччя.
Основними методами навчання є: монологічний, діалогічний,
пояснювально-ілюстративний, іеформаційно-повідомляючий метод
викладання, інструктивно-практичний, спонукально-пошуковий,
репродуктивний, частково-пошуковий (евристичний), метод письмового
контролю та ін.
Методичне забезпечення. Державні стандарти освіти. Програма варіативної
навчальної дисципліни, освітньо-кваліфікаційний рівень: 6.020302 – бакалавр.
Художні альбоми. Відеопрезентації. Індивідуальні семестрові завдання для
самостійної роботи студентів із навчальної дисципліни. Інструктивно-
методичні матеріали до семінарських, практичних занять. Методичні матеріали:
для самостійного опрацювання студентами фахової літератури, написання
курсових, дипломних робіт. Комплекти модульних тестових завдань.
Бібліографія. Українська і зарубіжна культура. Навчальний посібник / Під
заг. ред. Заблоцької К.В. - Донецьк:, 2001; Драч Г.В., В.К. Королёв. История
мировой культуры (мировых цивилизаций) / Г. В. Драч, В. К. Королев. Ростов-
на Дону, 2002.; Гаврюшенко О.А. Шейко В.М. Історія світової культури / О.А.
Гаврюшенко, В.М. Шейко. К., 2006.; Історія світової та української культури:
Підручник для вищ. закл. освіти / В.А.Гречанко, І.В.Чорний, В.А.Кушнерук,
В.А.Режко. – К., 2002. та ін.
Форма поточного (модульного) контролю – тестування.
Форма підсумкового контролю - залік (письмово).