Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова
Історичний факультет
ПРОГРАМА ВСТУПНОГО ІСПИТУ ДО АСПІРАНТУРИ
НА ЗДОБУТТЯ СТУПЕНЯ ДОКТОРА ФІЛОСОФІЇ
ГАЛУЗЬ ЗНАНЬ 03 ГУМАНІТАРНІ НАУКИ
ЗІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 032 – ІСТОРІЯ ТА АРХЕОЛОГІЯ
НА 2019 РІК
Київ-2019
Історія України
$11. Трипільська цивілізація у сучасній науковій інтерпретації.
$12. Українські землі кіммерійсько-сарматського часу. Зародження державотворення.
$13. Теорії походження українського народу.
$14. Історіографія політичних та національно-духовних процесів часів Київської Русі.
$15. Християнізації Русі-України та його значення в державотворчих процесах.
$16. Політична роздробленість Русі в контексті загальноєвропейських тенденцій розвитку.
$17. Роль Галицько-Волинського князівства в державотворчих процесах на українських землях.
$18. Синьоводська проблема в новітніх дослідженнях.
$19. Феномен козацького стану в Україні у XVI – першій половині XVII ст.
$110.Переяславська рада 1654 р. та її місце у вітчизняній історії.
$111.Українсько-московська війна 1658 – 1659 рр. Політика гетьманів П. Дорошенка, Д. Многогрішного та І. Самойловича.
$112.Новітні інтерпретації гетьманування І. Мазепи
$113.Інкорпораційна політика Російської імперії щодо Гетьманщини у 1709 – 1764 рр.
$114.Зведення Гетьманщини до стану провінції Російської імперії в другій половині XVIII – на початку XIX ст.
$115.Формування української нації у ХІХ ст.: проблеми термінології та періодизації.
$116.Розвиток мовознавства та українознавства в контексті процесів національного відродження у першій половині XIX ст.
$117.Роль і місце Кирило-Мефодіївського товариства в українському національно-визвольному русі.
$118.Українські землі в соціополітичному просторі Габсбурзької імперії. Політизація українського національного руху після революції 1848 р.
$119.Громадівський рух в Україні другої половини XIX ст. в сучасній історичній науці: ідеї, етапи, особливості.
$120. Ідея української державності в програмах українських політичних партій початку XX ст.
$121.Сучасні погляди вчених на Українську революцію 1917 – 1921 рр.
$122.Голодомор 1932-1933 рр. як геноцид українського народу. Сучасна історіографія питання.
$123.Україна у період Другої світової війни:наукові дискусії та інтерпретації.
$124.Дисидентський рух в Україні: ідеологія, етапи та історія дослідження.
$125.Суспільно-політичний розвиток України у 90-х роках XX – початку XXI ст.
Всесвітня історія
$11. Внутрішня й зовнішня політика ахеменідів у Стародавньому Ірані.
$12. Слов’янські та псевдослов’янські етноси у світлі цивілізаційної компаративістики.
$13. Модерна інтегральна методологічна концепція вивчення етногенезу слов’янських народів: проблеми, базові напрямки, дослідницькі практики.
$14. Витоки та генеза давньослов’янської спільноти: проблеми методології.
$15. Бенефеційна реформа Карла Мартелла та її наслідки.
$16. Ростово-Суздальська земля – Золота Орда: політичні, економічні, соціокультурні, релігійно-конфесійні взаємовпливи. Формування псевдослов’ֹянського етносу (XIII – XV ст.).
$17. Соціокультурний розвиток, політична боротьба, конфесійний та національно-визвольний рухи у Чехії (XIV – I половина XVII ст.).
$18. Південнослов’янські фронтири у цивілізаційному вимірі (XVI – XVIII ст.).
$19. Експансія Османської і Габсбургської імперій на Балканському півострові та її наслідки для південнослов’янських народів.
$110.Період Регентства у Франції. Початок занепаду абсолютизму.
$111.Вестернізація Московії у першій чверті ХVІІІ ст. та її соціальні наслідки.
$112. Доба «палацових революцій» у Російській імперії 1725-1811 рр., їх політична, соціокультурна та ментальна суть. Історіографічні стереотипи та сучасні наукові версії.
$113.Річ Посполита у контексті європейської геополітики XVIII ст. Барська конфедерація. Поділи Польщі.
$114.Британське колоніальне поневолення Індії (XVIII – XIX ст.).
$115.Державотворчі процеси у США під час війни за незалежність Конституція 1787 р.
$116.Міжнародні відносини у 1933 – 1939 рр.
$117.Школа анналів: базові дослідницькі засади та модерні трансформації.
$118.Створення держави Ізраїль. Виникнення палестинської проблеми.
$119.Внутрішнята зовнішня політика адміністрацій Кеннеді та Джонсона
$120.Концепція «холодної війни». Історіографія проблеми
$121.Політика неоконсерватизму Маргарет Тетчер у Великій Британії.
$122.Політика урядів «Народного фронту» у Франції.
$123.Становлення тоталітарної системи у країнах «народної демократії» у 40-х – 50-х рр. XX ст. Типові риси та особливості.
$124.Слов’янські народи в європейському інтеграційному процесі.
$125.Цивілізаційна концепція розвитку історії А. Тойнбі.
Археологія
$11. Археологія як історична наука. Предмет, мета та завдання археологічних досліджень.
$12. Артефакти. Археологізація предметного світу, утворення артефактів.
$13. Пізній палеоліт (ориньякська, солютрейська та мадленська епохи). Знаряддя праці. Житла. Господарство. Соціальна організація суспільства.
$14. Мідний вік (енеоліт, халколіт). Хронологія. Соціально-економічні зрушення доби енеоліту.
$15. Археологічні культури енеоліту на території України. Знаряддя праці. Житла. Господарство. Еволюція соціальної організації суспільства за добу енеоліту.
$16. Головні центри античної культури Північного Причорномор’я. Їх спільні риси та відмінності.
$17. Екофакт і його значення для вивчення стародавніх суспільств.
$18. Поняття «археологічний комплекс». Зміст поняття «закритого» археологічного комплексу.
$19. Пшеворська археологічна культура. Територія поширення. Хронологія.
$110.Джерела та методика етнічних реконструкцій в археології.
$111.Хронологізація археологічних пам’яток. Абсолютна та відносна хронологія.
$112.Археологічна періодизація. Технологічний принцип виділення епох в археології. Співвідношення археологічної та загально історичної періодизацій.
Джерелознавство
$11. Поняття та основні ознаки історичного джерела. Які існують основні етапи функціонування історичного джерела?
$12. Основні етапи виникнення та розвитку знань про історичні джерела.
$13. Поняття класифікації джерел. Які відмінності класифікації джерел від їх систематизації? Розкрийте суть поняття «класифікаційна ознака джерела».
$14. Джерельна інформація. Поняття та види.
$15. Поняття документальних та наративних джерел, їх ознаки та відмінності між ними.
$16. Палеографія як спеціальна історична дисципліна. Предмет, зміст і завдання палеографії, її зв’язок з іншими спеціальними історичними дисциплінами.
$17. Фалеристика як спеціальна галузь історичної науки. Предмет, зміст і завдання фалеристики, її зв’язок з іншими спеціальними історичними дисциплінами.
$18. Нумізматика як спеціальна галузь історичної науки. Об’єкт, предмет і завдання нумізматики, її зв’язок з іншими спеціальними історичними дисциплінами.
$19. Боністика як спеціальна галузь історичної науки. Об’єкт, предмет і завдання боністики, її зв’язок з іншими спеціальними історичними дисциплінами.
$110.Історична хронологія як спеціальна галузь історичної науки. Поняття, об’єкт, предмет і завдання історичної хронології, її місце у системі спеціальних історичних дисциплін.
$111.Історична метрологія як спеціальна галузь історичної науки. Поняття, об’єкт, предмет і завдання історичної метрології, її місце в системі СІД.
$112.Сфрагістика як спеціальна галузь історичної науки. Поняття, об’єкт, предмет і завдання сфрагістики, її зв’язок з іншими спеціальними історичними дисциплінами.
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ
Незадовільно |
Не має чітких уявлень про історичний процес, не здатний займатися науково-дослідною роботою |
Задовільно |
Розуміє причинно-наслідкові зв’язки між історичними подіями, орієнтується у фактичному матеріалі з несуттєвими помилками, здатний займатися науково- дослідною роботою. |
Добре |
Розуміє сутність історичного процесу, орієнтується у фактичному матеріалі, вміє аналізувати історичні явища і робити аргументовані висновки, здатний займатися науково-дослідною роботою. |
Відмінно |
Знання є системними, чітко розуміє сутність історичного процесу, вільно орієнтується у фактичному матеріалі, здатен займатися науково-дослідною роботою. |