Семінар подібного формату в українській галузі історичної освіти націлений на зацікавлення науковців, практиків, педагогів вищої школи, методистів, вчителів.
На відкритті семінару з привітальним словом виступив заступник Міністра освіти і науки України Борис Михайлович Жебровський, ректор НПУ імені М. П. Драгоманова академік Віктор Петрович Андрущенко та керівник освітніх програм з історії Тетяна Дмитрівна Мінкіна-Мілко.
Як зазначила керівник освітніх програм з історії в Раді Європи Тетяна Мінкіна-Мілко, семінар «Полікультурна освіта в ХХІ столітті: створення партнерства в школах при викладанні та вивченні історії» - це частина трирічної узгодженої програми-дії між Україною та Радою Європи, яка реалізується вже другий рік поспіль та має на меті формування моделей побудови освіти у полікультурному світі. Історичні дисципліни у цьому контексті мають особливу вагу, оскільки закладають основи формування людської особистості.
Робота в цьому напрямку ведеться й Асоціацією ректорів педагогічних університетів Європи, що задекларовано Педагогічною Конституцією Європи. Про це розповів президент Асоціації, ректор НПУ імені М. П. Драгоманова Віктор Петрович Андрущенко. Науковці переконані, що модель розвитку мультикультурної освіти передбачає реалізацію цілей паритетного виховання національної самосвідомості і толерантного ставлення до інших культур.
Учасники семінару заслухали доповідь головного українського доповідача Булди Анатолія Андрійовича «Як викладання та вивчення історії в школі може допомогти зміцненню багатонаціонального суспільства в 21 сторіччі» та доповіді міжнародних експертів:
старшого викладача історії та громадянської освіти Університету західної Англії (Великобританія) Діна Смарта «Як викладати історію в багатокультурних класах, використовуючи інклюзивні підходи»; викладача педагогічного факультету Мальтійського університету (Республіка Мальта) Йозанни Велла «Чи може викладання історії змінювати ставлення учнів? Історична освіта і проблема ісламофобії»; викладача інституту підготовки вчителів Університету прикладних наук в Амстердамі (Королівство Нідерландів) Хуба Отеса «Якими компетенціями та ресурсами мають володіти вчителі для роботи в полікультурному середовищі».
Загалом учасники семінару намагалися дати відповідь на питання: чи повинна історія національних громад викладатися, як частина основної програми, або, як окрема тема програми; які теми сучасної програми з історії можуть бути використані у викладанні та вивченні багатокультурності; як залучити батьків до викладання та вивчення багатокультурності: навчальні програми та позакласні заходи; чому для підготовки вчителя історії необхідно включати до навчальних програм питання багатокультурності та інших.
Фахівці Інституту історичної освіти професори Ладиченко Т. В., Потильчак О. В., Стоян Т. А., доценти Бакка Т. В., Загребельна Н. І., Мелещенко Т. В., Камбалова Я. М., Кудрик К. О., Дзюбленко І. М. проявили високу активність у ході роботи семінару та формуванні рекомендацій.
Студенти інституту теж взяли активну участь у обговоренні питань програми семінару.
14 листопада 2013 року в ході роботи семінару учасники відвідали гімназію № 178 м. Києва. Міжнародні експерти, науковці, методисти, вчителі та студенти мали змогу ознайомитися з практичним досвідом створення партнерства у полікультурному гімназійному середовищі.
Гімназія №178 – заклад з російською мовою навчання, яка є засобом спілкування для великої частини учнівського колективу - дітей з різних країн світу. Учні вільно володіють не тільки російською, а й українською, старшокласники – ще й англійською мовами.
Педагоги поділилися методами і принципами організації навчального процесу, які сприяють розвитку позитивних толерантних відносин у полікультурному середовищі та формуванню загальнолюдських цінностей. Учасники семінару мали змогу відвідати уроки предмету «Я і Україна» у 4 класі, які проводили вчителі Вікторія Ковальчук та Ольга Облаухова, уроки історії в 6 та 11 класах вчителів Тамари Кущ та Ольги Камлової. Під час уроків вчителі продемонстрували, як теми сучасної програми можуть бути використані у вивченні полікультурності.
Гості гімназії мали нагоду поспілкуватися з керівництвом навчального закладу, педагогами, учнями та з представниками батьківської громади під час брифінгу, де обговорювалися проблеми полікультурної освіти, які є актуальними для країн Європи.
Лідер гімназійного учнівського самоврядування Кирило Чабановський зазначив, що завдяки продуктивній реалізації ідеї заступника Міністра освіти і науки Бориса Михайловича Жебровського про співпрацю учнів, вчителів та батьків, будь-які проблеми вирішуються швидко й ефективно. За словами батьків, секрет успіху залежить від їх власної зацікавленості у навчанні і вихованні дітей, можливостях, які надає навчальний заклад та партнерстві. Батьківський комітет позитивно оцінив роботу педагогічного колективу в особливому, багатокультурному середовищі, розкрив свою роль у співпраці з дітьми та вчителями.
Гімназисти - представники різних національностей підготували вітання рідними та українською мовами. Особливо цікаво звучав «Заповіт» Т.Г.Шевченка туркменською, вірменською, азербайджанською, литовською та болгарською.
Міжнародні експерти Ради Європи висловили думки про актуальність створення партнерства в освіті та необхідність поширення досвіду роботи гімназії №178 м. Києва серед навчальних закладів європейських країн. Особливо було відзначено різноманіття позакласної роботи гімназії та діяльність з реалізації завдання збереження й зміцнення здоров’я дітей.
На завершенні семінару виступила генеральний доповідач Ладиченко Тетяна В’ячеславівна, яка висвітлила результати дводенної роботи та рекомендації із заявлених питань вироблені у робочих групах.
15 листопада 2013 року в Міністерстві освіти і науки України відбулося обговорення підсумків семінару, де Тетяна Мінкіна-Мілко на зустрічі з заступником Міністра освіти і науки України Борисом Михайловичем Жебровським дала високу оцінку організації семінару та здобутим результатам.