Усипальня розміщена в Миколаївській церкві збудованій в 1885 р. за проектом академіка архітектури В. Сичугова за кошти вдови Пирогова – Олександри Антонівни. Екскурсанти мали змогу побачити забальзамоване тіло М. І. Пирогова, яке поміщене в засклений саркофаг. Перше бальзамування проводив петербурзький доктор Д. Виводцев у 1881 р. за унікальною технологією. Перша ребальзамація була проведена через 66 років, зараз пере бальзамування проводять раз у 5-6 років, що дає змогу зберігати справжній прижиттєвий вид тіла більше 130 років.
Далі делегація продовжила знайомство з експозицією музею розташованого у мальовничій садибі Вишня, де останні 20 років (1861-1881) жив і працював геніальний хірург, анатом, творець військово-польової хірургії, засновник Товариства Червоного Хреста Микола Іванович Пирогов, який збагатив медичну і педагогічну науку визначними відкриттями.
М. І. Пирогов розробив і запропонував низку операцій, що ввійшли до золотого фонду хірургії під назвою "операцій Пирогова". Він першим у світі застосував у польовому шпиталі ефірний наркоз та запропонував використовувати гіпсову пов'язку, що врятувала життя і здоров'я тисячам поранених воїнів.
Він практикував на багатьох фронтах у гарячих точках: 1847 р. у бойових діях на Кавказі, 1855 р. у Кримській війні, 1870 р. у пруссько-французькій війні, 1877-1878 рр. у російсько-турецькій війні. Відомим є факт, що у 1862 р. Пирогов їздив до Італії для консультування пораненого в ногу вождя національно-визвольного руху Джузеппе Гарібальді. Кращі лікарі Європи марно намагалися визначити місцезнаходження кулі. Оглянувши Гарібальді, М.Пирогов встановив справжній характер поранення і порадив власний метод лікування.
М. І. Пирогов розробив прогресивну педагогічну систему і висунув багато оригінальних постулатів виховання підростаючого покоління. Протягом 1858-1861 pp. Пирогов - попечитель Київського навчального округу. У своїй педагогічній діяльності, відзначеній новаторством, всіляко сприяв демократизації освіти: піклувався про всенародне початкове навчання, навчання рідною мовою, про підготовку вчительських кадрів для шкіл та гімназій; у реформі вищої школи виступав за автономію університетів, за розширення можливостей для вступу в університети різних верств населення та ін. Микола Іванович сприяв організації недільних шкіл для дорослих у Києві (1859) та створенню Новоросійського університету в Одесі (1863).
М. І. Пирогов виявив себе як гуманний реформатор, противник казенної педагогіки, він захищав загальнолюдський характер освіти, виступав за забезпечення наступності навчання у школах різних ступенів. Його реформи сприяли заміні дисципліни солдатської моральною, обмежували свавілля начальників від освіти. Велику увагу Микола Пирогов приділяв змісту навчання, його формам і методам. Він був прихильником розвивального навчання. Його реформи в галузі освіти реакціонери називали «конституційними порядками» через що його відправлено у відставку.
Михайло Драгоманов, друга Пирогова, у виступі на загальних студентських зборах, організованих на підтримку попечительської діяльності Миколи Пирогова сказав: «Шкода того суспільства, в котрому гуманність поряд із законом здається свавіллям».
Виставка музею справила неймовірне враження на екскурсантів, які прониклися ідеями великого генія-гуманіста, видатного суспільного і громадського діяча. Музей є популярним, його відвідали більше 7 мільйонів чоловік з більше як 170 країн світу що підкреслює світове значення імені Пирогова, тому маючи таке багатство неподалік від себе варто використовувати його у виховних цілях як приклад для формування особистості людини, розвитку в ній загальнолюдських цінностей.
Далі екскурсанти мали змогу ознайомитися з архітектурними пам’ятками та історичними місцями Вінниці. В експозицію ввійшли чисельні храми різних конфесій, пам’ятники видатним особистостям, старі єврейські поселення та адміністративні споруди.
Потім споглядали чудове феєричне шоу найбільших в Україні та Європі плаваючих, світломузичних фонтанів, що супроводжувалося лазерними ефектами. Таким чином поїздка вдалася насиченою, пізнавальною, виховною та розвивальною.